Szkoła sukcesu

8. miejsce w Rankingu XXV-lecia najlepszych liceów warszawskich

W ostatnim tygodniu listopada nasi uczniowie już drugi raz mieli okazję uczestniczyć w wymianie polsko - białoruskiej. 10 uczniów ze Społecznej Szkoły Polskiej im. Tadeusza Reytana w Baranowiczach, którzy mówią płynnie po polsku, odwiedzili Warszawę oraz Naszą Szkołę.

Cała przygoda miała swój początek w niedzielne popołudnie, kiedy z dworca zachodniego odebraliśmy naszych partnerów i rozjechaliśmy się do domów, na kolacje. Poczatkowo nieśmiałość tkwiła między nami, jednak po krótkiej rozmowie zanikała ustępując miejsca ekscytacji i chęci zaprzyjaźnienia się z nowymi współlokatorami.

W poniedziałek po odnalezieniu się w plątaninie warszawskiej komunikacji miejskiej , dotarliśmy wszyscy do szkoły, gdzie rozpoczęliśmy zajęcia integracyjne. Poznaliśmy nasze zainteresowania, tworzyliśmy instalacje (które nieoczekiwanie okazały się mieć niezwykłą głębię) oraz pisaliśmy listy do babci. Następnie nasi goście po obejrzeniu Kopernika, wysłuchali prezentacji o nim oraz o systemie edukacji w Polsce. My zaś dowiedzieliśmy się niemało o Domu Polskim w Baranowiczach, do którego uczniowie chodzą w czasie wolnym, po zajęciach w szkole białoruskiej.

Drugi dzień tygodnia był poświęcony Warszawie. Najpierw udaliśmy się na spacer z przewodnikiem po starówce, a następnie do Zamku Królewskiego, który zachwycił naszych gości swoim rozmachem i historią. Kolejnym punktem zwiedzania był Pałac Kultury i Nauki, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć sale balowe z czasów PRL-u oraz wysłuchać historii o spóźnionym koncercie z okazji millenium państwa grupy The Rolling Stones w Sali Kongresowej. Wisienką na torcie okazał się widok Warszawy z 34 piętra. Sesje zdjęciowe nie miały końca. Po wszystkim udaliśmy się do pobliskich Złotych Tarasów, gdzie nasi goście wpadli w szał zakupowy.

Środę poświęciliśmy kulturze, dlatego zaczęliśmy od odwiedzenia Muzeum im. Fryderyka Chopina, które przybliżyło osobę oraz twórczość tego artysty. Dalej udaliśmy się na Muranów do Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Pani przewodnik opowiedziała w skrócie historię narodu żydowskiego na ziemiach polskich, co okazało się ciekawsze niż początkowo sądziliśmy. Po przerwie, podczas której zjedliśmy syty obiad, nadszedł czas na główną atrakcję dnia. Obejrzeliśmy w Teatrze Roma spektakl „Piloci”, który wzbudził żywe i pozytywne emocje.

Następnego dnia zaczęliśmy dzień od wizyty w Centrum Nauki Kopernik. Tam po trzech godzinach wyszliśmy pełni nowej wiedzy i doświadczenia. Następnie poszliśmy do Biblioteki Uniwersyteckiej, gdzie studentka prawa – absolwentka Kopernika - opowiedziała o studiach w Polsce oraz pokazała kampus główny UW. Nasi goście dowiedzieli się o kierunkach oraz rekrutacji na studia i poznali codzienne życie studenckie „od środka”. Później pokazaliśmy naszym gościom Nowy Świat oraz jego zakamarki i tym akcentem zakończyliśmy zwiedzanie Warszawy.

W piątek nadszedł dzień szkolny, podczas którego nasi partnerzy uczestniczyli we wszystkich lekcjach. Mieli okazję być m.in na języku polskim, WOS-ie, na których uczniowie mogli swobodnie dyskutować z nauczycielami, przedstawiając swoje poglądy. Jednak chyba najbardziej do gustu przypadł im szkolny sklepik i tamtejsze zapiekanki. Na koniec dnia udaliśmy się do Arkadii, gdzie nasi goście skorzystali z możliwości zakupów.

Ostatni dzień to czas pożegnań i powrotu do codzienności. Z samego rana pojawiliśmy się na Dworcu Zachodnim i z żalem oddaliśmy naszych „już” przyjaciół w ręce Pani Ady, opiekunki z Białorusi. Uściski i zapewnienia o ponownym przyjeździe wydawały się ciągnąć w nieskończoność. Po tygodniu wspaniałych chwil, z niecierpliwością czekamy na rewizytę na Białoruś.